Arjen de Vries

(concept) Sociaal projectleider
06-54722960
adv@zenzo-mv.nl

Arjen verbindt bij Zenzo de stenen met de mensen, zo omschrijft hij het.

“Ik heb gewerkt bij woning coöperaties als opdrachtgever. In die rol zag ik het als mijn belangrijkste taak om vraag en aanbod te koppelen door te onderzoeken waar nou écht behoefte aan was. Dat vraagt erom het gesprek aan te gaan en goed te luisteren.”

Het verplaatsen in de gebruiker, ofwel de klant, en daar op in te spelen werd zijn specialisme. “Ik vind het interessant om vanuit de gebruiker naar projectontwikkeling te kijken. Hoe kan je sturen op wat zij nodig hebben en daarmee iets betekenen voor een groep met wat minder geluk in het leven? Dat betekent onder meer belangen, de wijkeconomie en leefbaarheid inventariseren.”

Bij de herontwikkeling in Bergen op Zoom van de wijk Gageldonk West, dacht en schreef Arjen met Zenzo mee aan het projectplan ‘Vliegwiel van 150 kansen’. 
“Van die 150 was er maar 1 ‘wij bouwen woningen’. De andere 149 gingen over het ondersteunen van de mensen en de wijk op de allerlei gebieden, zoals werk, opleiden, zorg: Ik wilde er voor zorgen dat ze alle 150 uit zouden komen.”

“Ik blijf betrokken zolang het nodig is. Veranderingen kosten tijd.”

Bij Zenzo is hij als sociaal projectleider specialist in de ‘zachte’ kant van de vastgoed ontwikkeling. Hij gaat in gesprek met gebruikers, bewoners, omwonenden, betrokken en vraagt om hun ervaring en mening. “Ik ga er altijd vanuit dat zij de experts zijn. Zij hebben en kennis en ervaring rond de plek, dus daar willen we ook echt wat mee doen. Ik blijf betrokken zolang het nodig is. Veranderingen kosten tijd.”
De basis is bijdragen aan betere woon- en leefomgeving. “Dat doe ik door een visie te formuleren op hoe we naar de maatschappij kijken. Maar ik sta ook met ‘de poten in de klei’. De ene dag leid ik een gesprek met buurtbewoners, de volgende dag zit ik in de klas bij statushouders om met ze mee te denken over opleiding en werk.”
Arjen is trots op wat hij met Zenzo mag betekenen voor mensen. “Ik zie welk verschil het maakt als mensen weer mee doen. En omdat het werkt zien we dat ook andere organisaties meer oog krijgen voor de sociaal maatschappelijke kant van ontwikkeling. Het rimpeleffect is groot. ”