IBN verbindt in Kloosterkwartier passend werk met beleving en ontmoeting

IBN is een sociaal bedrijf dat kansen biedt aan mensen die het zonder steun niet redden op de arbeidsmarkt. Die steun bestaat onder andere uit het bieden van passende werkplekken. Sinds een aantal jaren is IBN ook actief in het voormalige klooster van de Zusters Franciscanessen in Veghel. Aanvankelijk runde IBN daar de wasserij van de zusters. Die zijn met de wasserij gestopt en eind 2021 is IBN in het voormalige klooster gestart met Het Washuis waarin ze ook de was van de zusters gingen doen. Sindsdien runt IBN Het Washuis met een vaste ploeg medewerkers in een gestructureerde werkomgeving. Met moderne machines wassen ze in Het Washuis naast het persoonsgebonden goed van de Zusters ook bedrijfskleding en andere persoonsgebonden was. Daarnaast gaat Het Washuis ook diensten aanbieden aan de bewoners van de appartementen en woningen die in deze omgeving zijn gerealiseerd en in de komende jaren nog gerealiseerd worden. Die omgeving is het Kloosterkwartier. Een bijzonder gebied in het hart van Veghel dat volop in ontwikkeling is. Kloosterkwartier bestaat uit het kloosterterrein van de Zusters Franciscanessen plus het terrein van het voormalig Bernhoven ziekenhuis.

Een naadloze aansluiting bij Leefgoed in Kloosterkwartier

IBN huurt de ruimte waarin Het Washuis gevestigd is van Zenzo. Samen met de Zusters is Zenzo de verhuurder van het kloostercomplex en de ontwikkelaar van het Kloosterkwartier. Zowel Zenzo als IBN zijn partner in Leefgoed dat in Kloosterkwartier gestalte krijgt. Leefgoed is een concept voor wonen, werken, leren en leven waarin het gedachtengoed van de zusters samenkomt en dat uiteindelijk voor heel Veghel bedoeld is. Het ontwikkelen van Leefgoed gebeurt door verschillende partijen. Samenwerken en ruimtes delen staat daarbij centraal. Dat gebeurt op zo’n manier dat allerlei groepen mensen elkaar op een natuurlijke wijze ontmoeten, iets voor elkaar gaan doen en voor elkaar betekenis hebben. Het doel is om zo een woon-, werk, leer- en leefomgeving te creëren die ruimte biedt aan een diversiteit aan bewoners en gebruikers. Iedereen is er welkom. Ook die mensen die niet helemaal zelfstandig kunnen wonen, werken en leren. Het Washuis past daarom naadloos in dat concept. De medewerkers vinden hier veel meer dan alleen een passende werkplek. Het is ook een plek waar ze mee kunnen doen en waar ze op een natuurlijke manier bijzondere en betekenisvolle contacten met anderen kunnen aangaan. Hoe dat vorm krijgt vroegen we aan Nico Merkx en Lion van Rossum. Nico is Manager Bedrijfsdiensten bij IBN en Lion heeft de dagelijkse leiding over Het Washuis.

Iedereen moet mee kunnen doen

Nico: “IBN is hier gekomen toen de zusters hun wasserij niet meer zelf wilden runnen. We hebben toen de persoonlijke was van de zusters overgenomen plus de bedrijfsgebonden was. Dat is de was van de mensen die de zusters verzorgen. We wisten toen al van de beoogde ontwikkelingen op Kloosterkwartier en van de gedachte achter Leefgoed. Dus dat heeft ook een rol gespeeld bij onze keuze om hierin te stappen. Wij zijn ook tegelijk partner geworden van Leefgoed omdat de gedachte achter Leefgoed heel goed past bij onze missie en visie. Wij willen meer doen dan het bieden van passende werkplekken. Wij vinden het belangrijk dat mensen echt mee kunnen doen. Dat ze vanuit hun eigen talenten en ambities kunnen bouwen aan een loopbaan en aan het hebben van contacten waardoor ze zich gewaardeerd voelen. Dat ze erbij horen in de maatschappij. Hier op Kloosterkwartier komt dat allemaal bij elkaar. Het Washuis biedt aan onze mensen een passende werkplek. En door de vestiging hier in het Kloosterkwartier en de samenwerking met andere partijen zijn er ook volop mogelijkheden voor beleving en ontmoeting. Ook dat hoort bij onze doelen. Hoe het passend werk plus beleving en ontmoeting vorm krijgen, kan Lion het beste vertellen. Zij maakt dat dagelijks mee in Het Washuis.”

We bieden meer dan alleen een gestructureerde werkplek

Lion: “De mensen die in Het Washuis werken, hebben een afstand tot de arbeidsmarkt. Zij komen niet zomaar aan de slag. In Het Washuis bieden we een werkomgeving waarin we ze kunnen ondersteunen. Daar is begeleiding, zijn weinig prikkels, is alles overzichtelijk en heeft het werkproces een vast verloop. Met mijzelf erbij werken we hier met vijf mensen. Incidenteel komen anderen hier tijdelijk werken. Maar we zijn in principe met een vaste ploeg die hier werkt volgens een afgesproken rooster. Kortom Het Washuis is een rustige en gestructureerde werkomgeving met een vaste groep medewerkers. We doen daar, naast de was voor de zusters, ook de was voor een paar locaties buiten Kloosterkwartier en voor een aantal sportverenigingen. Dit jaar willen we dat uitbreiden. Het plan is om in het najaar een start maken met andere doelgroepen. We gaan onze diensten ook aanbieden aan de mensen die in Kloosterkwartier zijn komen wonen. En we willen de was gaan doen voor mensen in Veghel die in de WMO zitten. Dat zijn allemaal particuliere klanten. Wij gaan de was daar niet ophalen en ook weer terugbrengen. In plaats daarvan krijgt iedere klant van ons een mand met een waszak. Die moeten ze hier zelf komen afgeven en ook weer ophalen. Door dat zo te doen, realiseren we meer dan een gestructureerde werkplek. Denk bijvoorbeeld aan ontmoeting. Onze deur gaat immers open, mensen geven hun was af en er ontstaat op een natuurlijke manier contact met onze medewerkers. We hebben daarmee al wat ervaring opgedaan want op op dit moment doen we dat al zo voor een groep Oekraïners. Deze mensen hebben tijdelijk onderdak hier op het kloosterterrein. Ze hebben waszakken gekregen met hun kamernummers erop. Die brengen ze op maandag zelf naar Het Washuis om ze op donderdag weer op te halen. Natuurlijk zijn de contacten die er zo met onze medewerkers ontstaan nog heel oppervlakkig, maar het is wel een begin. Naarmate het langer duurt, kan dat vanzelf groeien. Dus los van het eigenlijke wassen, gebeuren er in Het Washuis ook andere dingen. En dat past allemaal perfect. Niet alleen binnen onze eigen doelstellingen, maar ook binnen die van Leefgoed.”

“Ik werk hier al vanaf het begin. We begonnen toen in de oude wasserij van de zusters. Het zag er daar ook echt heel oud uit. Daarom gingen we er na een tijdje weg. We zijn toen een paar maanden naar de grote wasserij van IBN hier in Veghel gegaan. Onze machines hadden ze daar ook heen gebracht. We kregen daar een eigen plek in de wasserij. Die is heel groot en heel anders dan hier. Veel drukker, minder fijn, maar we moesten toch ergens de was doen. Intussen waren ze hier bij de zusters het nieuwe Washuis aan het maken en daar zijn we een paar keer naar komen kijken. We hebben ook kunnen meedenken over hoe het hier zou moeten worden. Dat was fijn want daardoor wisten we ook hoe het nieuwe Washuis er ging uitzien. Nu zitten we hier veel mooier en schoner. Het is ook wel weer wennen omdat het anders is, maar ik ben er wel heel blij mee. We hebben hier mooie ruimtes voor het labelen, wassen, drogen, sorteren, strijken en vouwen. De machines zijn allemaal vast ingesteld, daar hoef je niet veel aan te doen. Natuurlijk gaat het ook niet vanzelf. Je moet wel weten wat je doet. Zoals met de was van de zusters. Die hangen we nog vochtig op zodat die zo glad mogelijk uithangt. En daarna ook nog een keer strijken. Want het moet er wel mooi uitzien. Ik werk hier graag. Het is hier rustig en altijd opgeruimd. Ik weet precies wat ik moet doen en kan met iedereen goed opschieten. Het is ook leuk dat ik soms anderen spreek die hier was komen brengen of halen.”

André van Uden, medewerker in Het Washuis van IBN
Natuurlijk zijn er ook uitdagingen

Nico: “Voor ons als IBN zijn er wel nieuwe dingen hier op Kloosterkwartier. Wij leveren eigenlijk altijd diensten aan zakelijke klanten. Hier is het voor ons de eerste keer dat we ook diensten aan particulieren, aan bewoners leveren. En dat is nog wel spannend. Als je de particuliere markt op gaat, krijg je met andere dingen te maken. Zeg maar 100 mensen, zijn ook 100 wensen. Daarom kijken we goed hoe dat gaat met het wassen voor bewoners. We moeten nog leren wat het beste werkt. We hebben een systeem waaraan we ons zoveel mogelijk willen houden. Ook vanwege de structuur die voor onze eigen medewerkers belangrijk is. Dus dat is een volle wasmand brengen en de was na twee dagen weer gevouwen en gestreken ophalen. We willen niet dat hier bewoners met een broek komen om alleen die te wassen. Dat is te klein. Daarvoor moet je naar een stomerij en dat zijn wij niet. Maar we willen wel dat klanten hier aan de deur komen. Want daar ontstaan ontmoetingen en misschien wel mooie contacten. Dat vinden we weer heel belangrijk. Het is nu allemaal nog in ontwikkeling. Ons eerste doel voor in het najaar is om de stap richting de bewoners hier op het terrein te maken. We zijn nu aan het bedenken hoe we de bewoners het beste kunnen benaderen.”

Door samenwerking zorgen dat iedereen mee kan doen

IBN is als een van de partners op Kloosterkwartier op meerdere terreinen actief. Naast Het Washuis, heeft het bedrijf een rol in de schoonmaak en groenvoorziening. Bij het uitvoeren van alle werkzaamheden, spant IBN zich in om ook de doelen van Leefgoed te realiseren. Daarbij zijn voor IBN de uitgangspunten dat partners elkaar zoveel mogelijk helpen en ondersteunen. En dat je gebruik maakt van elkaars diensten en mogelijkheden. Diezelfde uitgangspunten heeft Zenzo ook. Want alleen door samen te werken kun je ervoor zorgen dat iedereen mee kan doen. Wij kijken daarbij in het bijzonder naar die mensen voor wie contact en verbinding met anderen niet zo vanzelfsprekend is. Wij geloven in de kracht van ontmoeting. Daarom bouwen wij onder het motto “Waar je leeft, waar je ontmoet” de “toevallige ontmoeting” in al onze projecten in. Ook in Kloosterkwartier. Wil je meer weten over onze visie en onze projecten? Neem dan contact met ons op.

Project

Kloosterkwartier Veghel

Locatie

Veghel

Nieuws
Go to Top